Alla inlägg den 11 februari 2011

Av Marie - 11 februari 2011 20:56

 

Den här dagen gick fort och vips så blev det kväller. Och det har snöat till och från hela dagen... usch! Tycker verkligen att det räcker med snö nu. Det är hur mycket snö som helst... Tycker att den här snön kunde komma om 2.5 vecka istället hihi, för då hade jag sluppit den. Men jag måste ju säga att jag tycker om snö och barnen älskar den. Men nu känns det som att det räcker.

 

Nu har man hållt igång hela dagen, våra älskade barn sover så nu är det dax att ta en varm, skön dusch och sen slänga sig i soffan och varva ner. =)

Det ska bli så skönt!

Sen ska jag och Mattias ha lite filmmys, vi ska se - Devil.

Hoppas att den är bra.

Det är en blandning av thriller och skräck. =)

Den verkar bra när man läser om den, men det återstår att se.

 

Och vad vore filmys utan lite tända ljus, kallt vitt vin och popcorn?! ;D

 

Hoppas att ni alla som läser får en mysig fredag kväll, för det kommer jag ha! ;D

 

Av Marie - 11 februari 2011 13:54

 

Vad jobbigt det är när man får en information från ett ställe och en annan information från ett annat ställe. Som jag tycker egentligen borde ge mig samma svar. Men icke, jag måste dubbelkolla allt när det gäller vårdcentralen här...

Många turer har det varit om William ska få Twinrix eller Havrix.

Jag har pratat med en bvc sköterska här, samt en läkare. Som sagt att William ska ta Twinrix. Och det är ju jätte bra för jag vet ju att det är ett bra resevaccin. Men problemet är ju att William skulle isf bara hinna ta en spruta av Twinrix, eftersom man får bara ta den om man fyllt 1 år.

Min lilla prins blir 1 år nu den 19 och precis i början av mars så åker vi utomlands. Så han behöver ha ett bra skydd. Jag kände mig väldigt osäker fast det var både bvc sköterska och läkare som gav mig svaret. Så jag ringde och pratade´med ytterliggare en läkare från vc men en annan. Och hon tillhör ju den "gamla" stammen därifrån så hon borde ju kunna sin sak tycker man...

Men hon höll med om att 1 dos Twinrix räcker gott och väl för han. Och efter det samtalet så blev jag ännu mer kluven... Jag vet ju att man ska ta första dosen och sen den andra efter 1 månad. Men hon tyckte ju att eftersom han är så liten så skulle jag ha stenkoll på allt han äter osv.. Men hur fan ska jag kunna ha precis stenkoll??

Så jag beslöt mig för att rota ordentligt i det här så jag googlade runt men fick inget bra svar, så då ringde jag till själva Twinrix tillverkarna och rådfrågade dom. Men hon kunde inte råda mig till något annat än vad dom rekomenderar. Vilket jag förstår.

Så jag ringde till Gustavsbergs vc och rådfrågade och fick exakt det svar som jag ville höra! Hon sa direkt när jag berättade om att dom här tycker att 1 dos räcker för han som bra skydd. Nej nej det gör det inte! Han ska ha Havrix utan tvekan. Han får ett mycket bättre skydd av 1 dos Havrix än om han skulle ta 1 dos Twinrix. Tack sa jag, det var precis det svar jag ville ha bekräftat.


Jag fattar inte att dom här ska ge mig fel svar jämnt... Det känns inte alls bra! men nu har jag ändrat hans resevaccin till Havrix istället. Och det känns jätte skönt! Nu kan jag vara lugn och slappna av mer.


Jag hann ta 2 doser Twinrix i början av 2009 innan vi åkte utomlands och sen var tanken att jag skulle ta den sista dosen strax efter vi kommit hem. Men det hann jag inte, utan jag blev gravid! =)

Då frågade jag först här på vc om det räcker för mig att ta den sista nu eller om jag måste ta om alla. Och nej det behövde jag inte göra, det räcker att ta sista dosen så är jag fullt skyddad.

Men eftersom dom här på vc gett mig felaktig info tidigare så dubbelkollade jag även det...

Och det visar sig att jag kanske inte alls kommer va fullt skyddad nu. det känns ju skitkul. För dom menade på andra stället att det finns ingen forskning som visar att man får fullt skydd när det gått så pass lång tid mellan 2:an och 3:an.

Men jag är ju ung och frisk så det skulle inte vara någon fara. Men kul ändå att veta att jag varje gång frågar om något här på vc så måste jag ringa och dubbelkolla det med andra...



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards